slowdivejocke

torsdag, februari 09, 2006

Friendly Noise och Sarto


Friendly Noise har precis gett ut två slagträn i kampen om kanon; samlingsskivan Are You Scared to Get Happy? och Most Valuable Players You In Honey. Jag kan lova er att ni behöver båda två.

Många av mina vänner har slutat köpa fabriksnya skivor; det blir mest loppisitalo och hemmasydda 3"cd, och varför inte? Jag har också skurit ner på mitt missbruk. Därför blir glädjen så mycket större när ett skivbolag som Friendly Noise ger ut nytt. Här finner jag det som saknas hos de flesta andra av dagens skivbolag: riktning, visioner, ideal, bärande estetiska idéer. Och förbannat bra musik. Factory records har alltid varit mitt tempel, och Peter Saville och Mark Farrow...de konstverk de gjorde åt New Order, Pet Shop Boys, Ultravox, Stockholm Monsters och andra artister som talar till mitt innersta - för mig är det the peak of human creativity. Friendly Noise verkar i samma anda (även om Mattias mest talar om él records). Alltifrån omslag till pressreleaser ("tonight the streets are full of actors"!) är minutiöst genomarbetat, och skapar genast en länk mellan avsändare och mottagare. Alla band på Factory var inte lysande, men varje gång jag ser en Saville-designad tolva vill jag ha den, även om det står Quando Quango på den. För den är ju en del av ett pussel. Approved by Factory.

Samma sorts stämpel kan man sätta på Friendly Noise-artisterna. Men på AYSTGH är i stort sett allt lysande. Det är en fantastisk skiva. You In Honey är också fantastiskt bra. Faktiskt mycket bättre än jag hade väntat mig. Visst charmades även jag av förra årets "Stockhom Doesn´t Belong to Me", men det är först här, omgiven av 10 spår den blommar ut i full prakt. Utan att vara direkt nyskapande trampar Most Valuable Players upp en egen stig, någonstans i gränslandet mellan det pastorala och det urbana.

Jag vill säga ett par ord om Sarto också. "Den vita staden" är ett av de spår som sticker ut mest på AYSTGH, och förra torsdagen fick jag en 5-spårscd av Sarto när jag lämnade Ondskanfesten och fann att det fanns mer att hämta där. Det kanske allra främsta spåret, "Min mun är ett hus", klockar in på strax under 20 minuter, och det är ett dystopiskt kollage laddat med hat, samplingar och molltunga syntsjok. Fruktansvärt bra. Annars rör sig Sarto i ett svårdefinierat landskap med inlästa vardagsmonologer, Rhythm & Sound-doftande minimalism, Autechre-epik och finurliga pianoklink. That boy is really on to something.

9 Comments:

  • At februari 09, 2006 5:37 em, Blogger Tatti said…

    Har också fastnat för Sarto, verkar lovande inför framtiden.

     
  • At februari 09, 2006 5:49 em, Blogger Jo/No said…

    Ja, den där Sarto verkar spännande. Blir riktigt pepp av din beskrivning av hans cdr! Har du nån kontaktinfo till honom?

     
  • At februari 09, 2006 7:33 em, Anonymous Anonym said…

    Bukowski D (BwD), Råsundabaserade, släpper nytt inom kort. Med din beskrivning av Sarto lovar jag dig att du kommer gilla.

     
  • At februari 09, 2006 11:25 em, Blogger johan said…

    "Två slagträn i kampen om kanon". Genius, pure and simple.

     
  • At februari 10, 2006 11:45 fm, Anonymous Anonym said…

    http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_11794682.asp#kommentera

    Ajajaj, Lokket ar ej snall mot Ondskan. Har inte lagt rabarber pa numret sa fattade inte redet vad han snaggade om. Ar det pga att det saknas en Primal Scream artikel eller vad ar det fragan om?

     
  • At februari 10, 2006 12:55 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Ian: han sörjer fortfarande sitt 90-tal. Primal Scream var ju till och med 1:a på hans innelista! Mannen är uppenbarligen vilse i sitt folkrockskägg. Känner du Goran förresten?

    j neij: maila mig på joakimcloserAThotmail.com så skickar jag dig vidare till Mathias Sarto.

    lisa: Råsundabaserade? Det är ju mina hood!

     
  • At februari 10, 2006 1:13 em, Anonymous Anonym said…

    Har aldrig forstatt mig pa Lokket, lite 'det var inte gott, oso var det for lite ocksa' over hans kronikor, tjat om jobbiga band och obegripliga skamda skamt.
    Goran? Menar du Goran B, sa japp, menar du Goeran (sadar rent allmant) sa nej.

     
  • At februari 10, 2006 1:24 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Goran från Hässleholm, det är säkert Goran B. Han såg lite förvånad ut igår när jag försynt undrade om han gillar ELO...måste ju fråga ut alla Hässleholmsbekanta för att knäcka din identitet. Men snart, snart blir det ELO-special här på slowdivejocke. Då får du träda fram.

     
  • At februari 10, 2006 2:06 em, Anonymous Anonym said…

    Hehe, stackars Goran. Jamen, sa fort ELO-specialaren dyker upp sa mailas identiteten, va. Flukta in blogglanken tills dess (inget om ELO an men det kommer).

     

Skicka en kommentar

<< Home