slowdivejocke

onsdag, januari 11, 2006

The blog that celebrates itself!

File under: självbelåten lovsång to self.

Idag fyller slowdivejocke 1 år.

Jag upptäckte det av en slump när jag satt och var desillusionerad på jobbet - samma tillstånd som för exakt ett år sedan! Ett tillstånd som ibland kan tvinga en till handling. Med slowdivejocke föddes möjligheten att skriva långa texter om exempelvis Brian Enos Neroli och The Beloveds Where It Is. För mig kändes det lite viktigt, eller i varje fall inspirerande. Inspirerande, främst på grund av att det inte fanns några andra texter om de skivorna innan - inga texter som förstod hur viktiga de här skivorna är för mig. Så visst skrevs texterna för min egen skull, men det finns ju alltid en förhoppning om att någon ska reagera och kanske till och med fundera och agera efter att ha läst dem. Jag har ingen aning om hur många som läser här på sidan, kanske är det bara de närmast sörjande vännerna. Gott så - jag får i vilket fall som helst reaktioner hela tiden, ibland till och med positiva sådana.

Ibland blir jag självreflekterande och skriver om min egen popmytologi, den som befolkas av mina hjältar. Alla de som slåss på den goda sidan. Egentligen handlar allt om just den popmytologin. Slowdivejocke är ett forum för att skapa det lilla universum som är mitt eget, där allt står rätt till - ett universum där Pet Shop Boys och Slowdive kan få regera sida vid sida, där Beloved har status som ett av världens 10 bästa band, där The Top är ett nyckelverk, där kanon ser ut på ett annat sätt. På mitt sätt. På rätt sätt. Slowdivejocke tänker fortsätta vara mycket vanvördig mot Musikbyrånideologin, vilka kläder den än bär för tillfället. Här skapas inga monster, här härskar nyfikenheten, ärligheten och det självständiga tänkandet.

Så när Billie Trix sjunger "It´s just my little tribute to Caligula, darling" på Pet Shop Boys musikalskiva Closer To Heaven, tänker jag att det här kommer bli ett intressant år. Ingen vet vad som kommer stå här på sidorna de följande månaderna. Men jag hoppas att ni vill följa med mig och rita om kartan.

11 Comments:

  • At januari 11, 2006 4:50 em, Blogger Tatti said…

    Underbart Jocke helt underbart, keep it up.

     
  • At januari 11, 2006 6:50 em, Anonymous Anonym said…

    Låt inte de jävlarna ta dig! Själv drar jag mig nu tillbaka på obestämd tid. Kommer ej att kunnas nå på något sätt. keep on cockin´n in the free world!

     
  • At januari 11, 2006 6:51 em, Blogger johan said…

    Happy birthday little Lisa!

    I den nya tiden är bloggfödelsedagar kanske viktigare än vanliga födelsedagar? Snart ska jag se Targets.

     
  • At januari 12, 2006 9:46 fm, Blogger nissesnok said…

    Grattis på födelsedagen.

    Jag firar dig genom att lyssna på "Walking with another man" med Blue Cheese (som har stark koppling till Färjestaden...)

     
  • At januari 12, 2006 10:08 fm, Anonymous Anonym said…

    Well, jag kan inte annat än rätta in mig i ledet och gratulera Slowdivejocke på hans stora dag - förvisso en dag för sent.

    ...och så är det ju fantastiskt ironiskt roligt att musikbyrån länkar till din fina blogg!

    Grattis.

     
  • At januari 12, 2006 10:24 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    gutten: vad menar du?

    ace: visst är den 5 av 5? "Targets" är hans "The Last Picture Show", om man säger.

    w77: nu skojar du väl ändå? Jag var där och tittade, men fann inget?

     
  • At januari 12, 2006 12:02 em, Anonymous Anonym said…

    Nope, de länkar till din lista på bästa skivor 2005, allra längst ner på sidan. Ok, det är ju ingen megaexponering men ändå:

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32456&a=507872

     
  • At januari 12, 2006 2:47 em, Anonymous Anonym said…

    Roligt att de tar med en häcklare bland sina länkar!

     
  • At januari 14, 2006 11:47 em, Anonymous Anonym said…

    Flamboyant, the way that you are !!!! says snake and duvan, f.k.a(alt.a.k.a indienegern) gnu.

     
  • At januari 16, 2006 9:49 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Indienegern, jag behöver ditt telefonnummer.

     
  • At januari 16, 2006 10:33 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Do you like my new look?
    It's very classical, don't you think?
    It's just my little tribute to Caligula, darling!
    Haven't you seen the movie?
    It's a masterpiece!
    All that history and sex!
    I love it!

    Caligula was a bastard
    Like most important men
    And, over the years, I've known
    Quite a few of them
    I wish I'd poisoned
    As my little tribute to Caligula, darling!

    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!
    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!

    He was a Roman emperor
    Which makes him almost certainly bisexual
    If not actually gay
    But then
    So many men
    Are that way inclined
    Don't you find?
    I mean, can you believe he's straight?

    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!
    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!

    Murder and mayhem
    In the eternal city
    Poison and torture
    He knew no pity
    Pain is always best
    inflicted at home
    Down in your dungeon
    Live back and think of Rome!

    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!
    It's just my little tribute
    To Caligula, darling!

     

Skicka en kommentar

<< Home