slowdivejocke

måndag, januari 23, 2006

Philip Glass

Med anledning av gårdagens dokumentär om Philip Glass.

Under rubriken Veckans konsert sänder svt aktuella klassiska konserter och porträtt varje söndag klockan 19.00. Igår handlade det om Philip Glass. Jag hade gjort mig beredd på en finstämd timme med högläsning ur Joyce Carol Oates Mitt i livet, med en Philip Glass-konsert i bakgrunden. Lite borgerligt söndagsmys. Men istället visade det sig vara en dokumentär, signerad Eric Darmon och Franck Mallett, så det var bara att lägga boken åt sidan och höra vad Mr. Glass hade att säga om livet och konsten.

Det var något av en skänk från ovan. För några veckor sedan såg jag Erroll Morris film om Robert McNamara, The Fog Of War – ett mästerverk för övrigt – och blev som vanligt väldigt tagen av Glass skenbart repetitiva filmmusik. Bara en dag eller två senare hörde jag liknande klanger i Emmanuel Carreres filmatisering av sin gåtfulla bok Mustaschen, och tänkte ”nu är det dags att ta itu med Philip Glass på allvar”. Enter: svt at its very best! Jag ska inte falla in i den där kören som beklagar sig över vår tids kulturella förfall och alla dokusåpor och den huvudlösa kändisfixeringen – skamlöshetens tid. Men låt mig bara säga här och nu så har vi det överstökat: jag hatar allt det där så fruktansvärt och urskillningslöst mycket, och jag tycker det är viktigt att aktivt bekämpa dessa farsoter. Så i en tablå befolkad av idioter blir intrycket alltid starkare när man får se något med intellektuella ambitioner. Som gårdagens dokumentär. Som Philip Glass i sitt komponerande. Hela tiden betonade han vikten av bildning, att aldrig göra det lätt för sig. Han berättade om dirigenter som trodde att hans verk var ganska enkla, fyrkantigt monotona stycken, och därför inte brydde sig om att noga förbereda sig – bara för att upptäcka att de inte behärskade musiken när de väl stod där på podiet. Han förklarade hur mycket han hade lärt sig av att skriva av partitur från Mahler. Influenserna från Prokofjev, Shostakovich och senare Cage sattes i ett sammanhang.

Det var så väldigt inspirerande att höra om hur Glass hela tiden har arbetat utifrån en politisk vision, och hur han medvetet har flyttat utgångspunkten för denna vision genom olika decennier, men hela tiden vidmakthållit en konsekvent ståndpunkt. Vilken glädje det var att se allvarliga män i glasögon med dignande bokhyllor, sitta och föra diskussioner om trioler och ariosa. ”No it´s 1234, 1234, 1234, 1231, not 1234, 1234, 1234, 1234”. Och hela tiden perspektiv på allt: Philip Glass var mycket noga med att påpeka att han kunde försörja sig som musiker först som 41-åring, och skulle han likt många av de stora mästarna dött i 35-årsåldern hade han inte lämnat mycket efter sig. Han fyller 69 nu i januari, och det är väl enormt glädjande att se en man i den åldern som fortfarande gör musik som förmodligen kan mäta sig med hans finaste verk. Han menade att han lätt skulle kunna följa en framgångsrik formel, och spotta ur sig filmmusik, men att han inte var intresserad av att arbeta på det sättet. Det finns hela tiden en strävan framåt, visioner om något nytt, något annorlunda och uppfordrande – både för kompositör och lyssnare.

En sak till: det hela var mycket konstigt, för det var ju helt uppenbart att det var Werner Herzog som var dokumentärens narrator, men ingenstans stod hans namn att finna i eftertexterna?

Missa nu inte reprisen ikväll kl. 23.30 på svt2.

11 Comments:

  • At januari 23, 2006 11:27 fm, Anonymous Anonym said…

    Tack för tipset, långsamdykarn! Men, det blir väl inte riktigt bra tv förrän nån parar ihop Mr Glass med låtsassnygga människor som dricker shake gjord på malda kackerlackor?

     
  • At januari 23, 2006 11:40 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Wow! Det var, som man säger, inte igår! Du har inga events på gång uppe i Sthlm snart? Iofs funderar jag på att ta en tripp ner mot Malmö nån gång i februari.

     
  • At januari 23, 2006 7:31 em, Anonymous Anonym said…

    Äntligen lite äkta SvD-finkultur-stämning här på bloggen! Jag hade en handledare en gång som bestämt hävdade att Glass och Terry Riley var det största som hänt musikvärlden. Han lånade ut "In C" till mig, d.v.s. ett antal variationer på just C, och inget annat. Obegripligt men ändå ruskigt häftigt...

    Fick just för mig att ngn av gubbarna har gjort ngn skum grej med Velvet U eller åtmistone John C, eller är jag helt ute å cyklar?

     
  • At januari 23, 2006 9:35 em, Blogger johan said…

    Mkt bättre än "SvD-finkultur" om ni frågar mig. Fin text, Joch. Som du sa till mig en gång: "highbrow på rätt sätt". Ditt sätt.

     
  • At januari 24, 2006 12:27 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Inte John Cale väl? John Cage sounds more like it.

    ace: din Satie-text på lamour var förbannat fin den med. Tänk att han uppfann glamrocken.

     
  • At januari 24, 2006 3:28 em, Blogger Tatti said…

    En mycket trevlig dokumentär och nog lät det som Werner alltid. Jocke om du inte redan bekantat dig med Moondog så tycker jag nog att du ska det. Fantastisk kompositör med ett lika fantastiskt levnadsöde. The German Years 1977-1999 en dubbel-cd som riktar in sig på hans senare år är nog din kopp te, den andra skivan är en konsert från året han dog. Även The Viking of Sixth Avenue är sjukt bra, mest låtar från 50-talet och framåt. helt underbart.

     
  • At januari 24, 2006 7:03 em, Anonymous Anonym said…

    Jag fick en smak av den fina världen som kom hela vägen från New York till Köpenhamn våren 2000. Robert Wilson var på besök för att sätta upp Woyzeck tillsammans med Tom Waits.

    Jag hade äran att få träffa R. Wilson (en excentriker som illusterade "rummet" med dansrörelser, stora kolteckningar och höga skrik och som adopterat en autistisk pojke från ett barnhem efter att han inspiretat honom till en ny pjäs) när jag hängde med några danska arkitektstudenter som han skulle inspirera till att skapa galna hus.

    Varför en massa blablabla om honom nu då? Jo, därför att Glass gjorde sin första opera - Einstein on the Beach - tillsammans med Wilson. Och för att jag inte hade någon Bark Psychosis-anekdot.

    http://www.philipglass.com

     
  • At januari 25, 2006 11:00 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Det kanske är Robert Wilson som är the future of modern opera.


    Och nu är det 9 dagar kvar till Wire 3!

     
  • At februari 01, 2006 1:58 em, Anonymous Anonym said…

    Mycket, mycket bra text! Och, angånde det ni var inne på tidigare, att skriva om "finkultur" är inget som SvD eller DN ska få ha något slags outtalad ensamrätt till! Bra att du skriver om Glass och Bark Psychosis med samma ambitionsnivå. Mer sånt.

     
  • At februari 01, 2006 5:23 em, Blogger Joakim Sandström said…

    I feel you Douglas. Det är vår plikt att ta tillbaka det offentliga rummet från de självbelåtna jävlarna!

     
  • At februari 02, 2006 11:33 fm, Anonymous Anonym said…

    Joakim S: Word.

     

Skicka en kommentar

<< Home