slowdivejocke

fredag, december 16, 2005

Årets album 2005

Årets bästa skivor 2005.

Ni kommer att drunkna i likriktning i år igen när ni läser alla listor. Magic Numbers, Antony & the Johnsons, Arcade Fire, M.I.A, Vashti Bunyan och Tough Alliance. Jag tänker tillbaka till början av decenniet då det rådde ett kompakt Ed Harcourt/Badly Drawn Boy/Shite Stripes-mörker på alla årsbästalistor. Lika illa är det kanske inte idag, men konformismen har definitivt tagit bort mycket av glädjen när listorna börjar dyka upp i nov-dec. Man tycker som man tycker, och att distansera sig från Musikbyrån är givetvis inget självändamål i sig. Men det bara måste finnas något som är bättre än Magic Numbers 2005. Och utan att ha hört nämnda band (snälla, låt mig slippa) så är jag säker på att så är fallet. Jag har valt ut 12 glimrande juveler ur årets skivskörd. Så här ser min lista ut:

1. Marsen Jules: Herbstlaub
Årets bästa skiva gjordes av en tysk som kallar sig Marsen Jules. Jag höll på att dö när jag läste Dotshops beskrivning av skivan; Gas möter Arvo Pärt och Max Richter. The Holy Trinity. Sådana där krystade beskrivningar brukar alltid rendera stor fet besvikelse, men inte i det här fallet. Alla sex spår, från böljande inledningen ”Fanes d´automne” till ”Chanson du Soir”, är modern kammarmusik som med upprepningar, försynta pianoklink och forsande elektronik blir till en perfekt illustration av hösten, själen, livet. Ett mästerverk som förtjänar sin plats däruppe bland Pop, Alina och The Blue Notebooks.

2. Differnet
Jag väljer att inte kalla den för någonting. Det räckte nästan, nästan ända fram till förstaplatsen även på albumlistan. Differnets andra album är på alla punkter starkare än debuten. Tomas Bodén tycks ha en väldigt klar vision om vad han vill göra med sitt Differnet, och vi får oss en omtumlande resa. ”Edison” är helt briljant och det närmsta jag vågar mig modern folkpop, ”Alberquerque” med Sarah Action Biker är perfekt electropop och ”Magnetic Memories” har jag redan utnämnt till årets bästa låt. Ett album som pulserar av liv, kreativitet, originalitet och Peter Hook-bas.

3. Out Hud: Let Us Never Speak Of It Again
Det säkraste sättet att få mig avstå från att lyssna på en skiva är normalt en deklaration som säger ”den är som ett enda långt party”. Årets Out Hud-album är precis det. Fast på ett sätt jag knappast hade kunnat föreställa mig. Helt fantastiska basgångar som kanske har sin grund i punkfunk, men som är så mycket mer, fungerar här som skelett i en rytmorgie utan dess like. Let Us Never Speak Of It Again är så proppfull av infall att den borde kännas överlastad och jobbig. Det är den inte. Bara helt underbart skruvad och melodiskt förtjusande i all dårskap.

4. Alva Noto/Ryuichi Sakamoto:Insen
Tysk glitch möter japansk konstmusik i Raster Notons kanske finaste släpp hittills. En alldeles ljuvlig ljudkuliss. Abstrakt, undflyende och rogivande.

5. Saint Etienne: Tales From Turnpike House
När alla var upptagna med att positionera sig om TTA smög Saint Etienne ut sitt bästa album på över 10 år. År 2005 borde vi alla egentligen ha positionerat oss för/emot Tales From Turnpike House istället. Folk talade om softrock och flöjter, men vad jag hör är ljudet av Saint Etiennes mest utpräglade Beach Boys-skiva, med ljuvliga harmonier och körer som tampas med deras patenterade popkänsla. Fortfarande ett av världens bästa band.

6. Sigur Rós: Takk
Givetvis följdes Takk av ett gäng hjärndöda recensioner där man gjorde sig lustig över det isländska och naturromantiska. Verkligen kreativt. Min relation till Takk har inte varit alldeles problemfri, det ska sägas. Den är för lång, och de upprepar grepp från de två föregångarna lite väl mycket. Om ( ) var en förfining av uttrycket på Agaetis Byrjún så är det svårt att inte se Takk som ett dokument över stagnation. Men ändå: vi hittar här 5-6 låtar som bara skulle kunna skapas av Sigur Rós, och de är heller inte rädda för att ta i riktigt ordentligt för att skicka låtarna långt ut i rymden med sina effektpedaler. Och när de är som bäst, då finns det fortfarande inget band som rör Sigur Rós. Eller? Mogwai kanske…

7. Harold Budd: Avalon Sutra
Ett helt otroligt vackert omslag, signerat David Sylvian, skvallrar om en skiva helt i min smak. Harold Budd har medverkat på två av mina all-time top20-skivor: The Pearl och Ambient 2: The Plateaux of Mirror (båda i lag med Brian Eno). Avalon Sutra är vintage Budd. Blott platta ord som vackert och melankoliskt berättar inte hela sanningen. This man is a genius.

8. Brian Eno: Another Day On Earth
Jag är så sjukt imponerad av Another Day On Earth. Än en gång lyckas han uppfinna en helt egen klangvärld, och dessutom skriva underbara poplåtar, så där bara i förbifarten. He truly is God.

9. Cut Copy: Bright Like Neon Love
Årets näst bästa partyplatta. Du hittar minst fem kanonsinglar här.

10. Monotoni #2
Om du tvivlar på Sveriges status som världens ledande popnation 2005 räcker det att lyssna på Billy Rimgards Monotoni #2. Här samlas storheter som The Field, Mr.Suitcase, Sonores och Cotton Ferox (med Sveriges överlägset bästa sångare, Krister Linder från Dive som gäst).

11. Colder: Heat
Så länge vi lyckas hålla den lokala reklambyrån borta från Colder är Heat en stor upplevelse för alla oss som förstår att man måste låna grunden från Joy Division om man vill vara så mycket nu det bara går. Torrt, ogästvänligt, hårt och bitvis briljant.

12. Nine Horses: Snow Borne Sorrow
Jag har min flickvän att tacka för att David Sylvian har fått så stort utrymme i mitt liv på senare år. Det har varit mycket Secrets of the Beehive därhemma kan jag säga. Snow Borne Sorrow är ytterligare en triumf för Sylvian, som inte verkar kunna göra något fel i den fas av livet han nu befinner sig i.


Det har varit ett bra år.

17 Comments:

  • At december 16, 2005 2:35 em, Blogger johan e said…

    så jäkla fin lista! jag skulle kunna kopiera den rakt av tror jag!

     
  • At december 16, 2005 3:44 em, Anonymous Anonym said…

    Melnyk?

     
  • At december 16, 2005 7:15 em, Anonymous Anonym said…

    Fin lista, så klart, och fint skrivet, och flera som jag inte ännu hört. Fyra av skivorna är med på min topp 20, som snart publiceras på Digfi. Men Cut Copy kom väl ändå 2004?

     
  • At december 16, 2005 9:18 em, Anonymous Anonym said…

    Håller med om förvånansvärt mycket i år, dock tycker jag nog att Takk (som är alldeles utmärkt) med lätthet kan bytas ut mot antingen Hal eller The Magic Numbers, det är valfritt.

    Och ja Cut Copy är från 2004.

    Km på onsdag?

     
  • At december 16, 2005 9:55 em, Anonymous Anonym said…

    Men var är Baby Shambles?

     
  • At december 17, 2005 1:04 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Meh. Cut Copy från 2004...varför var det ingen som sa nåt då? Jag som trodde att jag var så himla down när jag köpte skivan i somras.

    Tatti, det blir inte KM på onsdag, jag åker först på torsdag. Men sen blir det tidernas slag på Söderport på juldagen! "A red letter day", om man säger.

     
  • At december 17, 2005 5:54 em, Anonymous Anonym said…

    Det är inte så lätt hålla ordning på alla skivor, blev själv lite osäker. Hade hoppats på en liten tjuvstart på onsdag, nåväl syns på Söderport. Köpte förresten Cut Copy för sextio kr till syrran idag och båda Embassy-plattorna, eftersom hon själv vrekar hata att köpa skivor.

     
  • At december 17, 2005 6:05 em, Blogger Joakim Sandström said…

    ...däremot kan man ju knappast säga att hon hatar att ta in. Blir det en ny balkongförstörarfest på söndag?

     
  • At december 17, 2005 6:07 em, Blogger Björn said…

    Jag håller så otroligt mycket med om Saint Etienne. Jag tycker det har verkat helt otroligt hela året att inte folk sagt upp sig från sina jobb för attt hinna lyssna på Tales from a turnpike house. Körerna är verkligen Beach Boys och musiken är ju himmelen för tusan.

     
  • At december 17, 2005 6:22 em, Anonymous Anonym said…

    Tja risken är överhängande.

    Tales from Turnpike house är strålande rakt igenom.

    Förresten året Cut Copy skulle kunna vara Kelley Polar, inte alls dum.

     
  • At december 17, 2005 6:23 em, Anonymous Anonym said…

    Vad fan? "Tatti" förhelvete! Ovanför alltså.

     
  • At december 17, 2005 7:12 em, Anonymous Anonym said…

    En trevlig återutgivning som rekomenderas är Nightinggales "Hysterics" om du inte redan har den. Robert Lloyd var tydligen tillfrågad som sångare i herr Sumners och Herr Hook´s band men tackade nej, något han tydligen sen ångrade.

     
  • At januari 07, 2006 5:36 fm, Anonymous Anonym said…

    saknar årets mest underskattade plattor dvs. nine inch nails och daft punks....

     
  • At januari 08, 2006 1:06 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Jag uppskattar iofs Daft Punks gest att göra en medvetet usel skiva. Det ska de ha all cred för. Jag älskar dem.

     
  • At januari 08, 2006 5:11 fm, Anonymous Anonym said…

    En idé räcker. Det är den sanning Daft Punk bevisar med "Human After All". Och att de inte behöver vara något mer än mänskliga för att göra just det. Det räcker att ha en bra idé. Don't overdo it, just do it.

    "Human After All" slår ner på planeten från den förvirrade och saggiga luftfärden som var "Discovery" och upp krälar två små liv som fått en kraftig smäll medelst trubbigt föremål mot huvudet (Instrumentbräda). Kanske levererar Guy-Manuel de Homem-Christo och Thomas Bangalter årets dummaste skiva här. Men också den smartaste. Det som klarar sig i det naturliga urvalet. Det handlar inte om mängd gener, det handlar om hur väl dessa används för att leva.

    Även jag irriterade ihjäl mig på "Robot Rock" när jag hörde den på radion. Duh duh duh duh duh duh duh duduh. Rock. Robot Rock. Rock. Robot Rock. Dum. Dum i huvet. Men väl i lurar eller högtalare, fritt utan motstånd maler den bara ner mig. Precis som alla andra idéer på "Human After All". Upprepning efter upprepning. Till slut står jag där och försöker se frän ut i en robotpose (jag misslyckas, men jag ler åtminstone dumt).

    Det är en skön konst att göra dumt smart. Att strippa allt så hårt från byggstenar att det knappt finns något kvar och ändå relevant. Eller rättare sagt, skita i om det är relevant eller ej. För att det blir bättre då. Ett steg till. Framåt. Trots att det är bakåt. Ge upp för att kunna nå upp. "Human After All" är just en humanistisk skiva.

     
  • At januari 09, 2006 9:17 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Vad, har du blivit Carl Reinholdson Belfrage helt plötsligt?

     
  • At januari 10, 2006 10:15 em, Anonymous Anonym said…

    Jag ÄR honom:)
    han gillar associates dessutom

     

Skicka en kommentar

<< Home