slowdivejocke

tisdag, december 13, 2005

Mr.Suitcase + ett dj-set

Jag kom hem från Paris igår, men jag ska inte trötta ut er med ännu en reseskildring. Det var fantastique är allt jag tänker säga om det nu. Idag ska jag istället sammanfatta vad som hände på Volupté torsdagen den 8/12. Det var en sagolikt fin säsongsavslutning. Mr.Suitcase! Mr.Suitcase. Jag trodde väl visst att det skulle bli jättebra, men jag blev närmast chockad av exakt hur jävla fantastiskt det var. Billy (Mr.Suitcase) arbetade redan innan spelningen upp en hetsig drum´n´bass-energi, och agerade human beatbox, wild on the jungle. När han så äntrade scenen var det för att annonsera ett jungle-party, som vore det 1995 igen. Nu blev det ju inte så mycket jungle, men väl en spelning som totalt slog undan benen på mig, trots att jag tvingades hålla avståndet från scenen. Som jag minns det spelades fyra låtar och alla höll minst lika hög klass som "La Menteuse". Det var hårt och mjukt, och på väggen visades fina projektioner - vi som var där var alla mycket imponerade. Snart släpps en ep och i mars spelar Mr.Suitcase förband till Depeche Mode i Globen.

Detta om detta. Det spelades ju musik före och innan konserten också. Jag minns att Angelica spelade en helt sjukt bra låt med Max Berlin (gimme!), och Åsa bjöd på lite smakprov från Japan innan Markus och jag tog oss an skivtallrikarna. Det här är vad vi spelade:

Autechre: Eggshell
Incunabula är och förblir(?) den bästa technoskiva som gjorts. Jag har alltid med "Eggshell" när det spelas skivor, men oftast har man redan tidigt fått upp ett för högt tempo för att den ska passa in i ett partyset. Så nu inledde jag med den. Vilket jävla mästerverk.

Kompjotr Eplektrika: Reztlezzlegz
En väldigt fascinerande ljudbild. Avigt och stört, men också medryckande, originellt och briljant.

Rhythm & Sound: Spend Some Time
Ibland tycker jag att Rhythm & Sound är de enda som gjort något verkligt radikalt rent musikaliskt i en popkontext den här sidan Kraftwerks 70-tal.

Isan: Celia´s Dream
Slowdivecover.

Talk Talk: Living in Another World
"Did I see tenderness when you saw hell?" När man verkligen lyssnar på texten växer den här monumentala låten ytterligare.

Francoiz Breut: Ultimo
En Aidan Moffatt-favorit.

Andreas Dorau: Girls In Love
Vår europeiska orgie fortsätter med Andreas Doraus popkaramell. Jag har upptäckt Dorau först i år, mest på grund av en bild på jetsetjunta där han såg intressant ut. Vill ha mer, mer!

Indochine: Leila
Inte ett dj-set utan den här. "Hej, det är jag; Magdalena. Jag vill hälsa till..."

Savage: Don´t Cry Tonight
Den perfekta italolåten, i ett omöjligt tempo.

Vitalic: Trahison
En riktigt fläskig discopärla från Frankrike.

The Cure: Lament
Det har alltid varit en liten dröm för mig att spela "Lament" ute på diskotek. En av Cures fem bästa låtar.

Felix Kubin: Hello
En väldigt personlig Lionel Richie-tolkning.

Indochine: Tes Yeux Noirs
Mitt franska favoritband än en gång. När jag var i Belgien förra året frågade jag två tjejer vilken låt av Indochine som hade varit mest framgångsrik i Belgien, och de svarade till min stora förvåning och glädje "Tes Yeux Noirs". Världens bästa gitarrljud, underbart intro, och en otroligt vacker melodi=en av Indochines 3-4 bästa låtar.

Narks: Nighttime In Smedby
Lokalpatriotismen strikes again.

Saint Etienne: This Is Radio Etienne
Min all-time favoritöppning på ett album!

Saint Etienne: Only Love Can Break Your Heart
...och den övergår givetvis i denna crowdpleaser.

Här går Mr.Suitcase upp och gör sin fenomenala och exklusiva spelning. När det är färdigt inleder vi vår andra runda med...

Ring Snuten!: Mellanstadiediscot
Patrik Lindgren is telling it like it was i 2005 års stora tearjerker.

The Stockholm Monsters: Partyline (12" mix)
Här skakar Markus och jag hand på att detta verkligen är Världens Bästa Låt Någonsin.

Harry: You Have Gone Wrong
Och "Partyline" har en brasiliansk tvilling! Överlägset bästa spåret på fina samlingen The Sexual Life of the Savages. Första utomeuropeiska låten för kvällen.

Pet Shop Boys: Here (PSB extended mix)
Den helt suveräna electroclash-mixen från sjukt underskattade Disco 3.

Junior Boys: Birthday (Manitoba remix)
För varje dag som går framstår Junior Boys mer och mer som världens viktigaste popband just nu. Fattar ni verkligen hur sjukt bra de är?

The Mobile Homes: I Know I Will Die
Jag uppfyller ytterligare en våt dröm och introducerar Mobile Homes i de fina salongerna. Hade "I Know I Will Die" släppts i år hade den varit en större hit än vadsomhelst med Le Sport. Note to Billy: gör en remix!

Exchpoptrue: Lost And Found
Kitsuné Maison bjuder på en fin akt.

Domotic: Hate You Forever
En låt som är lika bra som titeln är genialisk.

Erasure: Breath Of Life
Det finns ju hur mycket godbitar som helst att hämta från Vince Clarkes hitfabrik! Jag tänker på hur mycket jag älskar Yazoos You And Me Both.

My Favorite: Homeless Club Kids Remix By Alexander Pearls
Fortfarande världens bästa remix. Numera ett stående inslag i våra set.

Pet Shop Boys: A Man Could Get Arrested
B-sida på "West End Girls" och en av de mest aggresiva låtar de har gjort. Spelas alldeles för sällan ute på klubbarna.

Alyoa: It´s Been Too Long
Från Stefan Z:s fina årssammanställning. Pop med ett visst mått av house i botten. Otroligt bra och upplyftande låt.

Saint Etienne: Lightning Strikes Twice
Enda problemet med Tales From Turnpike House är att det är snudd på omöjligt att välja ut den bästa låten.

Lars Blek ft. Action Biker: My Everything
Två av Sveriges absolut bästa artister i ett samarbete som snart äntligen kommer släppas officiellt på Friendly Noise kommande supersamling.

Flatpack: Sweet Child O´Mine
Jag svär mig fri från allt ansvar!

The Orb: Perpetual Dawn
En av 90-talets tio bästa singlar.

Soviet: Commute
Ett väldigt underskattat band vars album We Are Eyes, We Are Builders varmt rekommenderas.

OMD: Maid Of Orleans
Jag kan inte hålla mig utan skriker rätt ut "världens bästa låt!" Men det var ju "Partyline", så "Maid Of Orleans" får väl bli tvåa typ.

Embassy: Time´s Tight
Crowdpleaser.

New Order: Age Of Consent
Har ni inte sett Endless Smile-Mattias visseldansa till "Age Of Consent" har ni inte sett någonting. Glöm aldrig bort hur fantastisk denna låt är, hur många skivor New Order än fortsätter göra.

Erasure: Love To Hate You
Publiken gillar Erasure jättemycket och det är ju kanonroligt!

Carter USM: The Only Living Boy In New Cross
Det är inte så många kvar i lokalen nu, så vi har total konstnärlig frihet. Missa inte Carter-listan på http://theunsexables.blogspot.com.

Pet Shop Boys: Girls And Boys
Bättre än det redan briljanta originalet.

A Shrine: Silent
Det är tänkt att detta, swindiens absoluta peak, ska bli kvällens sista låt.

...men det blir det inte. Åsa spelar en jullåt, sen får Markus och jag på allmän begäran avsluta med...

Carter USM: England
Evert Taube hade mördat för den här dragspelsuppgörelsen med ett hycklande England.

Det var väl ett job well done? Förhoppningsvis ses vi snart ute i klubbsvängen igen. Have a good time, all the time.

3 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home