slowdivejocke

fredag, november 11, 2005

Slowdive

Nu tar ni fram pennorna och ringar in den 14:e november i almanackan. Då släpper Slowdive sina tre fullängdsalbum på nytt och har ni inte dem redan så gör ni fan bäst i att köpa dem allihop på en gång. Debutalbumet Just For A Day har utökats med EP-samlingen Blue Day, och jag är uppriktigt sagt avundsjuk på dem som ännu inte har levt ett liv med den här musiken vid sin sida. Tänk att få höra ”Spanish Air” för första gången. Just For A Day är i min bok ett av tre debutalbum som jag ger 10 av 10 i betyg (de andra är Please och Unknown Pleasures). Blue Day vågar jag knappt tala om – där hittar ni ”Avalyn 1”. Världens.Bästa.Låt.

Souvlaki är lite mer lättillgänglig, inte lika konsekvent, men ändå en av de bästa skivor som gjorts. Som bonus får ni bland annat 5 EP, som skulle vält regeringar om den hade släppts idag. Sista albumet, Pygmalion, finns det till och med Slowdive-fans som inte förstår. Jag har alltid älskat den, men det är deras mest krävande album. Om ni tänker på vad Talk Talk åstadkom på sina två sista album är det här ett något mer drömskt och harmonibaserat svar på det. En av de modigaste skivorna någonsin.

Jag är verkligen ingen bitter person som gillar att älta gamla oförrätter, men jag har aldrig glömt hur illa behandlade Slowdive blev i pressen när det begav sig. Vi som förstod var ganska ensamma, men vi var jävligt starka, och idag är det lätt att se att vi vann.

6 Comments:

  • At november 11, 2005 4:05 em, Blogger Joakim Sandström said…

    åh vad jag hatar de där jävla bloggspammarna.

     
  • At november 11, 2005 4:19 em, Anonymous Anonym said…

    i helgen pratade jag och en kamrat shoegazer-minnen. han sag slowdive 94. jag och min bror sag dem oppna for chapterhouse pa camden palace 1991. mycket folk och utsalt. sag bade jim reid och sangaren fran swervedriver vimla forbi. slogs av hur maktigt och proffsigt slowdive lat helt i motsats till bilden som formedlats i media. de spelade i sverige darefter men da sag jag dem inte av ngn anledning. daremot fick jag catch the breeze-skivan signerad nar de var pa pet sounds i samband med spelningen. aah, minnen. slowdive ligger hogre pa min lista an mbv som det skrevs betydligt mer om pa den tiden.
    aven om tidningarna pratade lite nedsattande om "the scene that celebrates itself" sa var det anda shoegazerbanden som dominerade framsidorna... undrar vilka som dominerar framsidorna i britmusikpressen nu och om nagon kommer skriva om dem i positiva termer om tio-femton ar?
    /gf

     
  • At november 11, 2005 6:02 em, Anonymous Anonym said…

    "Vi som förstod var ganska ensamma, men vi var jävligt starka, och idag är det lätt att se att vi vann."

    Jag vill nästan gråta när jag läser det där. En så vacker sammanfattning av vår Samsonlika styrka. Dags att låta håret växa igen.

     
  • At november 11, 2005 11:33 em, Anonymous Anonym said…

    det joakim sa...
    ...and then some!

     
  • At november 11, 2005 11:56 em, Blogger Joakim Sandström said…

    i feel you boy. möjligen är foxbase alpha occså 10 av 10. discoteca. om man säger. digame

     
  • At november 14, 2005 2:38 em, Blogger Joakim Sandström said…

    1993 spelade Slowdive ihop med Cranes på ett hak i Göteborg, jag ville så förtvivlat gärna vara där. Men jag var 17 år, och kollade noga med stället innan om de kunde kringgå åldersgränsen för mig och min vän. Icke. Det är mitt livs stora sorg. Att jag aldrig fick se Slowdive live. Men de åtskilliga liveupptagningar jag har lyssnat på är förkrossande bra, jävlar i helvete vilken ljudbild! P3 sände en helt formidabel konsert 1991, där alla mina ljuddrömmar uppfylls. MBV var ett av världens bästa band, men de hade aldrig Slowdives sensibilitet.

     

Skicka en kommentar

<< Home