slowdivejocke

lördag, oktober 22, 2005

Echo and the Bunnymen

Uppgift: skriv en essä om ditt förhållande till Echo and the Bunnymen på 30 minuter.

Vi reser tillbaka i tiden till det tidiga 90-talet. Jag läser igenom gamla intervjuer med sångaren i The Cure. De gånger Robert Smith uttalar sig om sina samtida kollegor är det egentligen bara två band som finner nåd; Associates och Echo and the Bunnymen. Varje gång jag springer på en Bunnymen-skiva fastnar blicken på de oerhört vackra skivomslagen; så skamlöst pampiga, högttravande och uppfordrande. Jag köper Heaven Up Here men blir ganska besviken. Den enda låt jag återvänder till är "All My Colours". Jag älskar sånt trumspel. Pete de Freitas. Innan han körde ihjäl sig såg han till att Wild Swans fick spela in några av tidernas bästa låtar. Har ni inte hört "No Bleeding" har ni inte hört någonting. Pete de Freitas. Min dubbelgångare enligt Antonio Badessa.

Re: looks:
Jag älskar Ian McCullochs utseende; de fylliga läpparna och 80-talets snyggaste frisyr. Nästa skivinköp blir Ocean Rain och den gillar jag betydligt mer. Om jag inte missminner mig åkte bandet till Island för att fotografera omslagsbilden. Åh, den blå färgen, och Ian som doppar fingret i vattnet! Det är så vackert. "Nocturnal Me" och "The Killing Moon" heter de två bästa låtarna, och de är helt fantastiska. Storslagna, stolta depphymner sjungna med övertygelse och smärta. Alltid en karaktärsdanande upplevelse att återvända till Ocean Rain.

Så vrider vi fram klockan och bevittnar musikhistoriens mest imponerande comeback smygas igång med Evergreen. Men det är nästa skiva som för evigt har etsat sig fast; What Are You Going To Do With Your Life? Det är den bästa tråkpopskiva som gjorts. Här blickar Ian McCulloch (fortfarande lika vacker) tillbaka på sitt liv. Det är en bitterljuv resa down memory lane. Som låtskrivare och sångare har han aldrig varit bättre. Det är ett annat Echo and the Bunnymen vi möter här. Borta är den desperata, uppjagade intensiteten som ibland stod i vägen för de riktigt stora låtarna. Här har man tagit sig tid att skriva storslagna arrangemang, samtidigt som man lutat sig tillbaka, och med vetskap om låtarnas styrka, nonchalant spatserat hem en promenadseger för klassiskt pophantverk. Det är en elegant, värdig skiva, som bland annat innehåller deras bästa låt någonsin, "Rust". Tycker man inte om den är man faktiskt helt dum i huvet. What Are You Going To Do With Your Life? är 9 av 10.

I år släppte Bunnymen sin fjärde fullängdare som reinkarnerade, Siberia, och den är inte alls tokig den heller. Lyssna på de två första låtarna "Stormy Weather" och "All Because Of You Days" och jag kan lova er att ni blir imponerade. Popmusik kan visst växa upp, skaffa sig ett jobb och bli gammal utan att förlora ett uns skönhet.

Så, nu kan ni lägga ner pennorna och titta på mig. Ska vi ta in ikväll?

14 Comments:

  • At oktober 22, 2005 4:44 em, Anonymous Anonym said…

    i read it in books(kanske deras första singel medskriven med julian cope-apropå det jochen förr eller sedan kommer även din teardrop explorer-tid: vodka & julian:)är en underskattad poppärla

     
  • At oktober 22, 2005 5:24 em, Anonymous Anonym said…

    Karaktärsdanande!

     
  • At oktober 22, 2005 7:22 em, Anonymous Anonym said…

    fest hos 5 av 5 11 Nov. Sen Death Disco all night long. Det är en order inte en inbjudan

     
  • At oktober 25, 2005 10:17 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Det hann jag inte med på 30 minuter.

     
  • At oktober 25, 2005 6:52 em, Anonymous Anonym said…

    Ja hallau,
    kan du inte påta ihop nåt om ditt förhållade till ELO?

     
  • At oktober 26, 2005 1:38 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Hallau Gillan. Det är väl inte omöjligt att det blir en liten blinkare om ELO, eller i vart fall mitt förhållande till "Balance of Power".

    Förresten; jag åkte på något som hette "Berberisvägen" igår.

     
  • At oktober 26, 2005 2:33 em, Anonymous Anonym said…

    Hallau ja, du det där låter helt fantastiskt (500 ord om 'Getting to the point' kanske?). Om du inte redan har den så borde du ta och lägga rabarber på ELOs 'Zoom', sketabra. Den finns bla på Skivlagret i Hässleholm.

     
  • At oktober 27, 2005 4:48 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Ian Gillan, om du inte är Chrille, vem är du då? Andreas, Pontus?

     
  • At oktober 28, 2005 3:52 em, Anonymous Anonym said…

    Ja du, det avslöjas när de 500 orden dyker upp. Nej du, nu skall det lyssnas på en Cheap Trick-box- Hej då!

     
  • At november 02, 2005 4:33 em, Anonymous Anonym said…

    "Echo and the Buttyboys"

     
  • At november 08, 2005 12:31 em, Anonymous Anonym said…

    Jaa, "Balance of Power"! Vilken platta! Jag provlyssnade på den på Domus i Halmstad 1986, efter att ha hört "Calling America" på Tracks. Minuterna senare var den min. Köpt för matpengar.

     
  • At november 08, 2005 1:22 em, Anonymous Anonym said…

    Ok, nu blir en annan sa till sig over allt ELOande att jag maste hosta en top 6 ELO-lista.

    1. Out of the Blue
    2. Zoom
    3. Time
    4. Discovery
    5. New World Record
    6. Secret Messages

    (Balance of Power har tyvarr lite for moed jobbig 80talsproduktion over sig och sadar bra latar, fast Calling America ar svinbra. Jeff Lynnes bidrag till 'Electric Dreams'-soundtracket ar dock extremt bra trots jobbig 80talsprod. ELO sidan till Xanadu-soundtracket ar ocksa bra (dessutom utan jobbig 80talsprod). The latter borde finnas pa Skivlagret i Hassleholm men gor, av nan andledning, inte det. For d-t.)

     
  • At november 10, 2005 2:18 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Är "Zoom" så jävla bra alltså?

    Jag fick min "Balance of power" i julklapp 1986 och spelade den som en galning. Kokainsaxofonen på "Getting to the point" är definitionen av pop. Love that album.

     
  • At november 10, 2005 4:33 em, Anonymous Anonym said…

    "Zoom" ar ovantat bra. Man kan iofs inte tro att om man bara lyssnar pa 'All She Wanted', som ar lite jobbig boogierock (varje ELO-skiva har en boogielat av nan anledning) men sen d-r blir det aka av. Jeff Lynne dubblar och trippeldubblar sin rost, han snor glatt hela 'Across the Universe'(i 'Just for Love'), han spelar (istort sett) alla instrument! Kolla ocksa om du far tag pa 'Discovery'-bonussparet 'Second Time Around', kaga i lomman pa bara 44 sek.

     

Skicka en kommentar

<< Home