slowdivejocke

fredag, september 30, 2005

Alice Deejay: A Love Story

Det här måste jag skriva för jag tycker det är viktigt. Just nu känns det viktigt åtminstone. Jag måste berätta för världen hur mycket jag älskar Alice Deejay. Idag promenerade jag med lätta steg från hemmet med Who Needs Guitars Anyway i min Discman. På oanständigt hög volym. Tänk vad livet ter sig lustfyllt och enkelt och underbart med något så fantastiskt upplyftande som soundtrack. Jag lyssnar aldrig på hela skivan. Jag väljer ut tre låtar: "Back In My Life", "Better Off Alone" och "Will I Ever". Där har vi tre av de absolut bästa låtarna jag vet.

"Back In My Life": en direkt tragisk text om att vara slav under kärleken, att vara besatt av begäret efter någon annan, framfört med en närmast likgiltig, entonig stämma. Det är en låt som får mig att inse hur mycket jag hatar Aretha Franklin och wailande skrikhalsar. Musiken är bortom all sans och förnuft. Den där blandningen av eufori och melankoli som jag älskar över allt annat.

"Better Off Alone": jag kan spela den om och om igen, jag tröttnar aldrig. Kanske den mest perfekta uppbyggnaden av en låt någonsin. Och texten:

"Do you think you´re better off alone?
Do you think you´re better off alone?
Talk to me. Oooooooooooh. Talk to me."

Less is more drivet till sin spets.

"Will I Ever": Det där breaket. Med den europeiska stegringen. "Will I ever fall in love, and if I do will it be with you?" När jag spelar dessa tre låtar i rad ser jag egentligen bara ett problem. Det går inte följa upp det här.

12 Comments:

  • At september 30, 2005 12:15 em, Anonymous Anonym said…

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     
  • At september 30, 2005 12:20 em, Blogger nissesnok said…

    TALK TO ME!

     
  • At september 30, 2005 2:10 em, Blogger Joakim Sandström said…

    wtf e dealen med alla såna här spamkommentarer?

     
  • At september 30, 2005 2:10 em, Blogger Joakim Sandström said…

    såna DÄR...

     
  • At september 30, 2005 2:26 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Hatar ni Alice deejay eller?

    Hatar ni min brist på autenticitet?

     
  • At september 30, 2005 3:17 em, Anonymous Anonym said…

    Hahaha, ett av de härligaste blogginläggen någonsin. Om Alice Deejay alltså, inte de konstiga kommentarerna (som iofs inte heller var helt ohärliga).

    Molleuro rulez!

     
  • At september 30, 2005 3:17 em, Anonymous Anonym said…

    how to catch eg4 dancing to italo

    det är goda smakens spammare a.k.a
    alice dee jay/pasolini hatare

     
  • At september 30, 2005 3:19 em, Anonymous Anonym said…

    Har du hört Dune förresten? Också bitvis väldigt bra molleuro från ungefär samma era (sent 90-tal). Härlig bilåkartechno blandat med fantastiskt fina melodier och rymdtema. Kolla in "Million Miles Away From Home".

     
  • At oktober 01, 2005 4:04 fm, Anonymous Anonym said…

    Ah, alltid lika inspirerande! Coppola says hello by the way, jag bor tvärs över gatan från hans kontor. Ikväll ska jag försöka fånga Dntel. När kommer Alice till Sthlm?

     
  • At oktober 01, 2005 11:47 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Roger, om du har möjlighet att bränna ner lite Dune får du gärna göra det!

    Hallå Ace, när kommer du till Sverige?

     
  • At oktober 04, 2005 9:20 fm, Anonymous Anonym said…

    26 oktober. De flyttade Le Sport, så det blir ingen Ace till det, men väl till Embassy. Du får besöka Lund då, gästa båset och skänka besökarna lite sann Alice Deejay-eufori. Får hon plats på italo-plattan eller kräver hon en egen? Jag var på 826 valencia idag. Sjukt bra ställe... Såg även Sigur Ros och Amina på Paramount Theatre (gammalt filmpalats i Oakland, l-u-s-h & sumptuos). Det var fint. Fast deras nya material var lite ojämnt. Kommentar?

     
  • At oktober 04, 2005 2:59 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Ojämn vet jag inte, men den är inte riktigt lika angelägen som de två föregångarna. Topparna är fantastiska. Har dock inte spelat den tillräckligt mycket ännu.

     

Skicka en kommentar

<< Home