slowdivejocke

tisdag, november 14, 2006

Ung kritik

Jag har prövat på en rad olika yrken i mitt liv. I 3,5 år var jag lärare, ett utomordentligt viktigt arbete. Jag är nöjd med vad jag hann uträtta innan det var dags att lämna över till andra krafter. 3,5 år räckte gott och väl för min del. Min skuld till samhället får anses vara betald. Nu kan jag med gott samvete sitta hemma vid datorn med en kopp kaffe och översätta dokumentärer om vildsvin. Våren 2006 gjorde jag mina sista veckor på Samskolan i Saltis. Jag bad fyra elever i 7:an kommentera 23, i mitt tycke, fantastiska låtar…

Brian Eno: An Ending (Ascend)
Rosell: Den är bra för att den låter mycket som en kärlekssång.
Victor: Vacker musik, men inte min smak.
Dennis: För långsam och trist.
Alexandra: Den är bra.

Boytronic: Man In a Uniform
Rosell: Den är bra för att den låter som fattiga människor.
Victor: Skönt beat. Väldigt bra melodi.
Dennis: Grym, men fånig röst.
Alexandra: Den är sämre än den första och han sjunger dåligt. Rytmen är bättre.

My Favorite: White Roses For Blue Girls
Rosell: Jag tycker inte om musiken.
Victor: Nej, inte bra!
Dennis: Tråkig!!
Alexandra: Jag vill inte skrika hur dålig den är, bara säga med två ord ”den suger”!

ELO: Calling America
Rosell: Den är bra för att den får mig att komma ihåg saker som jag gjorde när jag var liten.
Victor: Asskön låt. Man känner sig glad.
Dennis: Den suger.
Alexandra: Den låter bättre än de som var före.

Tangerine Dream: Birth of Liquid Plejades
Rosell: Inte bra.
Victor: Kyrkogårdsmusik. Det låter som en massa galna getingar.
Dennis: Konstig.
Alexandra: Den passar bättre till begravningen än till fest.

Aphex Twin: Alberto Balsalm
Rosell: Ganska bra.
Victor: Låter som djungelmusik. Inte min smak.
Dennis: Det är den första som jag tycker om.
Alexandra: Den suger. Hur kan man lyssna på sån skit?

Nitzer Ebb: Warsaw Ghetto
Rosell: Den är bra för att den får mig att komma ihåg filmen Star Wars.
Victor: Rymdmusik som i en film när man gör nåt coolt. Häftig låt.
Dennis: Början var skön, men sen vet jag inte vad som hände.
Alexandra: Vem kan lyssna på det? Det är dåligt, men inte sämre än låt nummer 5.

The Young Gods: TV Sky
Rosell: Den är bra för att den är som rock.
Victor: Absolut bäst hittills.
Dennis: Jag hatar rock!
Alexandra: Den suger. Han kan inte ens sjunga!

Durutti Column: Sketch For Summer
Rosell: Den är ganska bra för att den påminner om skogen.
Victor: Regnskogsmusik i början, sen lite mer funky.
Dennis: Den är ganska bra.
Alexandra: Den är bra.

The 6ths: As You Turn To Go
Rosell: Inte bra.
Victor: Haha, nej inte bra. Den är flum.
Dennis: Inte bra.
Alexandra: Han sjunger inte alls.

Pet Shop Boys: Discoteca
Rosell: Den är bra, men inte så bra.
Victor: Rätt bra melodi!
Dennis: Dåligt.
Alexandra: Den suger. Kan man inte lyssna på något annat?

Etienne Daho: La Baie
Rosell: Inte bra.
Victor: Fattar inget, men hör att det är franska.
Dennis: KEFF!
Alexandra: Franska suger, fatta.

Model 500: Night Drive (Thru Babylon)
Rosell: Den är bra för att jag kommer ihåg ett Playstation jag hade på Kuba.
Victor: Robotmusik, rätt skön!
Dennis: Äger alla andra låtar.
Alexandra: Den suger. Hallå! Vi lever i år 2006, inte 1984!

Cocteau Twins: Know Who You Are At Every Age
Rosell: Inte bra.
Victor: Nej, inget för mig.
Dennis: Jag får ont i öronen av den här låten.
Alexandra: En gris sjunger bättre.

The Cure: Push
Rosell: Jag vet inte vad jag tycker om den här musiken.
Victor: Bra musik, lite rock!
Dennis: Den är okej.
Alexandra: Den låter bra, men en gammal gubbe sjunger bättre.

Ring Snuten!: Mellanstadiediscot
Rosell: Den är bra.
Victor: Bra melodi, kärlekssång. BRA.
Dennis: Ingen kommentar, den är för dålig!
Alexandra: Den är bra, men han skulle kanske träna lite mer.

Andreas Dorau: Girls In Love
Rosell: Inte bra.
Victor: Den sög!
Dennis: Det är den sämsta av alla.
Alexandra. Tyska suger.

Einstürzende Neubauten: Kollaps
Rosell: Ganska bra.
Victor: OMG SÄMST!
Dennis: Inte så illa.
Alexandra: Det låter som om det hade varit begravning.

Grauzone: Ich Lieb Sie
Rosell: Den är bra för att den låter som låtarna på Kuba.
Victor: Skum musik.
Dennis: Den börjar bra, men mot slutet kan man inte säga att det är en låt.
Alexandra: Den låter hemsk. Han kan inte sjunga.

Clan Of Xymox: Louise
Rosell: Den är bra för att den låter som en kommandofilm.
Victor: ?? Ingen åsikt!
Dennis: Please!!!!!!!!! *tummen ner*
Alexandra: Den suger.

OMD: Almost
Rosell: Den är bra för att den låter som en kärleksfilm.
Victor: Blä!
Dennis: Dålig.
Alexandra: Den suger också.

Young Marble Giants: The Taxi
Rosell: Den låter som militärer.
Victor: Sämst.
Dennis: Den är gammeldags.
Alexandra: Den är ute. Vadå? Ska man lyssna på 1980? Den suger.

Indochine: 3e Sexe
Rosell: Den är bra.
Victor: Inte min smak!
Dennis: Tur att det är över.
Alexandra: Den är sådär.

17 Comments:

  • At november 14, 2006 8:53 em, Blogger Tatti said…

    Underbart, de verkar dela min smak vad gäller My Favorite (allt har sin tid).

     
  • At november 14, 2006 9:56 em, Anonymous Anonym said…

    han rosell verkar skön. boytronic låter faktiskt lite som fattiga människor (särskilt om man kollar videon till You).

     
  • At november 15, 2006 8:58 fm, Anonymous Anonym said…

    En hel del klagande på sångröster ser jag, detta är den framväxande "idol-generationen".

    Den vanligate referensen är att det låter som begravningar...hmm..

    Tror många tar stora steg i sitt musiklyssnande i slutet på högstadiet/början gymnasiet. Det är viktig period med identitetsfinnande o allt det..

     
  • At november 15, 2006 9:15 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Ja, Rosell har en poäng om Boytronic. Det är fattigt, taffligt och helt underbart.

     
  • At november 15, 2006 11:18 fm, Anonymous Anonym said…

    Tycker ändå Alexandra är roligast och skönast. Det är befriande på något sätt när en ung tonårstjej bara ärligt sågar precis hela ena musiksmak.

    Roligaste inslaget är Sketch for summer. Spelar ofta den låten när jag DJ:ar ute och precis ingen brukar ha hört den innnan. Det här är första gången i överhuvudtaget jag ser någon annan nämna den.

     
  • At november 15, 2006 9:15 em, Blogger BK Templet said…

    Hahahaha... Nu är det bekräftat: Barn är onda varelser!

     
  • At november 15, 2006 10:06 em, Blogger johan said…

    Det här var fantastiskt. Särskilt att de alla efter ett bara verkar upprepa det de sagt innan. Han killen som relaterar det till minnen är jäkligt rolig. Och när Alexandra säger "Den är bra, men han kanske skulle träna lite mer" är också fint. Vildsvinsdokumentärer i all ära, men du har även en journalistfunktion att fylla.

     
  • At november 15, 2006 10:21 em, Anonymous Anonym said…

    Alexandra verkar hård. Såg att du hade med "Sketch for summer" har du hört Thieves like us sampling av den på "Drugs in my body" annars lyssna här
    http://www.myspace.com/thieveslikeusplaymusic eller ladda ner här
    http://la-bonne-goutte.blogspot.com/

     
  • At november 16, 2006 3:26 fm, Anonymous Anonym said…

    Skitungar.

     
  • At november 16, 2006 12:05 em, Anonymous Anonym said…

    Vad gillar Dennis egentligen? Quicksand?

     
  • At november 17, 2006 11:38 em, Anonymous Anonym said…

    Skedde presentationen på Laserdisc eller?

    Alla har vi väl vårt egna lilla "minnne" av "Policy of Truth" på Sandra.

    Undrar just om den gode Gud kommmer till den lilla staden vid kusten i år. Eller, ja i och för sig...Hej då!

    /Henry Hill

     
  • At november 18, 2006 12:44 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Alla har vi väl vårt egna lilla "minnne" av "Policy of Truth" på Sandra.


    Hallå, nu hänger jag inte alls med? Men väldigt roligt skrivet! Vem är du, egentligen, maffiabroder?

     
  • At november 19, 2006 2:51 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Suede vs Quicksand-debatten tappade i relevans i takt med att Peter Jonsson fick en alltmer undanskymd roll på tv-sporten.

     
  • At november 19, 2006 11:39 em, Anonymous Anonym said…

    Tyvärr döljer sig ingen penibel tonårsfyllehistoria bakom "minnne", utan det var en simpel felstavning.

    Dock kvarstår faktum att man fler än två gånger har skrålat ut den nämnda låten i det anrika diskotekets rökfyllda rum.

    /Little Carmine

     
  • At november 20, 2006 3:35 em, Anonymous Anonym said…

    haha den rosell vilken lirare:Clan Of Xymox: Louise
    Rosell: Den är bra för att den låter som en kommandofilm.

    plus att allt bra låter som Kuba???:)

     
  • At november 21, 2006 9:57 em, Anonymous Anonym said…

    Bland det roligaste jag har läst på länge. Ungarna (speciellt Alexandra) är ju inte snälla mot vår generations musik.

     
  • At november 23, 2006 11:45 em, Blogger johan said…

    Ja, Rosells trippel är verkligen inte att leka med.
    Clan Of Xymox: Louise
    Den är bra för att den låter som en kommandofilm.
    OMD: Almost
    Rosell: Den är bra för att den låter som en kärleksfilm.
    Young Marble Giants: The Taxi
    Rosell: Den låter som militärer.

     

Skicka en kommentar

<< Home