slowdivejocke

torsdag, oktober 05, 2006

Svensk Indie 1988-2006


Nästa vecka släpps samlingsskivan Svensk Indie 1988-2006 – En kärlekshistoria. Det känns på något sätt lite stort. Jag tror att skivan kommer i helt rätt läge, i en tid när svensk oberoende musik mår som allra bäst. Det ser väldigt fint ut med en välgjord samling som täcker det som har hänt up until now. Framförallt känns satsningen väldigt gedigen och high profile, och givetvis är det Terry Ericsson som ligger bakom låtvalen. Stora giganter som Bob Hund, Broder Daniel, Kent, Radio Dept. och The Knife trängs med orättvist bortglömda Suredo, och däremellan hittar vi allt från Bear Quartet, Cloudberry Jam och Fireside, till mina små älsklingar i Bad Cash Quartet. Hade jag själv fått styra och ställa hade jag gjort lite justeringar och valt ”Kompromissen” med Bob Hund, ”Utan dina andetag” med Kent, ”Sonic Atmosphere” med Suredo, ”I´ll Be Gone” med Broder Daniel och ”Too Bored To Die” med Bad Cash Quartet, istället för de låtar de nu medverkar med. Petitesser kanske, men det finns faktiskt en rad artister jag verkligen saknar, som jag verkligen tycker borde ha fått vara med.

T.ex.
Submarine Prophets
Sveriges mest underskattade band någonsin. Jag hade valt ”You, the World & a Tennisball” eller ”Once Upon the Seas of Abessynia”. Har ni inte cdr-samlingen The Summers of 1989-1992, så skynda ut till Delicious Goldfish och köp ett ex.

A Shrine
Jag är orimligt svag för deras skiva Hansel, och framförallt låten ”Silent” – ett ljuvligt möte mellan New Order och Secret Service. Topp 10 svenska låtar, evah!

Arvid Tuba ”Att måla med svartsjuka”
Börft records är sorgligt underrepresenterade!

Lars Blek ”Tristess”
Egentligen skulle en skiva kunna utgöras av det bästa från de sex Garmonbozia-släppen, men då skulle samlingen förmodligen tappa avsedd fokus. ”Tristess”, topp 3 svenska låtar, evah! Action Biker-duetten ”My Everything” är ju också 10 av 10, och borde varit med här också.

Sonores ”Know My Heart”
Den är väl alldeles för ny, men herregud vilken mäktig avslutning på suveräna albumet Elefanten.

9 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home