slowdivejocke

onsdag, oktober 11, 2006

Cocteau Twins på 33 varv


Cocteau Twins LP Victorialand har den egenheten att den ska spelas på 45 varv, vilket givetvis lurade mig. Det är jag väldigt glad för. Vissa kanske tycker att det är att göra våld på ett av världens bästa och mest originella band när man spelar deras skiva på fel hastighet. Men jag tycker ändå att ni ska testa, om ni ändå har ett ex av skivan därhemma. Det är första spåret, ”Lazy Calm”, jag främst tänker på. På 45 varv är den fantastisk, men på 33 varv är den överjordisk. It goes beyond postrock och shoegaze och allt som brukar beskrivas med ord som ethereal, transcendent och celestial. Lägg er på golvet, två-tre meter bort från högtalarna, precis mittemellan dem, och vrid upp volymen. Exakt där börjar Slowdive sin resa.

5 Comments:

  • At oktober 13, 2006 4:49 em, Blogger johan said…

    "Lägg er på golvet, två-tre meter bort från högtalarna, precis mittemellan dem, och vrid upp volymen."

    Jag ser framför mig hur du tar en paus från översättningen för att göra det.

     
  • At oktober 13, 2006 6:24 em, Blogger Joakim Sandström said…

    well, a man needs a break! Fick sällskap av Issey igår också.

     
  • At oktober 13, 2006 8:21 em, Blogger Tatti said…

    Intressant synd att man inte har den. Läste något om att This Heat har gjort en låt som ska kunna spelas både på 33 och på 45 varv. Fan vill ha This Heat-boxen.

    Kul att jag är bekant med två personer som är i översättar-branchen. Den andra snubben har översatt ett avsnitt av Mayday, programmet jag inte kan sluta kolla på, trots eller pga min flygskräck, och så ett avsnitt av Aidenfield också. Har du något på gång som sänds på ettan. tvåan eller fyran?

     
  • At oktober 15, 2006 12:07 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Inte ettan och tvåan. Annars kan jag dyka upp lite varstans.

     
  • At oktober 15, 2006 12:59 em, Blogger Tatti said…

    I see. Såg Singles igår natt för jag vet inte vilken gång i ordningen. Bedrövlig översättning.

     

Skicka en kommentar

<< Home