slowdivejocke

torsdag, september 14, 2006

An EP Speaks



Ni ser en bild av den bästa ep som någonsin gjorts. På "Today Forever" befinner sig Ride i brytningspunkten mellan sina två ganska så väsenskilda mästerverk Nowhere och Going Blank Again. Men kanske är ändå just "Today Forever" deras största stund. 1991 var Ride givetvis världens viktigaste band, och de känns nästan lika viktiga idag, i vår dumma dumma samtid. De kommer iallafall aldrig hamna utanför min egen lista över världens tio bästa band.

Vi har precis skaffat katt, och det är en källa till oändlig glädje. Nu gör det inte så mycket att jag sover illa på natten. Jag kan ju ligga och lyssna på Issey när han leker. Det är så rogivande och glädjande att höra honom go bananas. Inatt vaknade jag klockan fem av ljudet av tassar och en studsboll. Jag log och tänkte på "Today Forever". Och så tänkte jag: "innan jag sätter igång med dagens översättning, ska jag lyssna igenom den".

Det räcker med några sekunder av "Unfamiliar" så är man där igen, och agiterar om Ride på gymnasiet. Det är något alldeles osannolikt vilken basgång, och vilket trumspel. Så furiöst och irrationellt och spännande. Vilken ljudbild! Det är sonic architecture av yppersta klass. Ett gitarrpopband har ALDRIG låtit lika magiskt och storslaget. De siktar rätt ut i rymden. Jordnära, it is not, men musiken kräver att man bäddar ner sig bland alla de skikt den rymmer.

Jag är patologiskt ointresserad av mode, men visst vill jag väl se bra ut, och visst finns det stilikoner. De är två stycken till antalet, av två årgångar; Barney Sumner 1981 och Andy Bell 1991. Det är snygga killar i sina prime, i jävligt snygga kläder. Ride såg väldigt bra ut, och skivomslagen var fantastiska. Jag lägger ut min ep-samling på golvet ibland för att få en estetisk kick.

Och så... Åh, Andy Bells röst... Lyssna på "Beneath". Rösten är tunn och hörs knappt genom dånet, men varende stavelse sitter som en ishacka i hjärtat. Avslutningsspåret, "Today", är bara rätt igenom hjärtskärande. Aldrig har jag väl hört en så snabb trumtakt i en ballad. Ride. Så totalt egensinniga och visionära. Så otroligt viktiga, och så evigt helvetiskt bra de var.

19 Comments:

  • At september 14, 2006 12:51 em, Anonymous Anonym said…

    När vi gick i gymnasiet så hade vi ett internt skämt, Simkungen och jag, att varje gång han var hemma hos mig så lånade han "today forever" och gången efter lämnade han tillbaka den.

    Det var alltid så, precis innan han skulle gå "..sen tänkte jag låna "today forever" också..."

    Fina tider!

     
  • At september 14, 2006 2:43 em, Blogger Tatti said…

    Yeah baby.

     
  • At september 14, 2006 2:54 em, Anonymous Anonym said…

    kan bara instämma hade turen att vara där när den fantastiska Eps sekvensen kom....oslagbara ....har dock som favorit "driving blind" ifrån det mästerliga serie

     
  • At september 14, 2006 2:57 em, Anonymous Anonym said…

    ja just och hjärnsläppoturen att sälja dem i min "nu-metal" perioden
    jaja ni får kalla mig för idiot i det här fallet instämmer mer än väl...

     
  • At september 14, 2006 3:38 em, Anonymous Anonym said…

    Nej skarpning boys, nu fick jag annu en hemsk gymnasieflashback ('Ride? Mmm men nu maste du lyssna pa Chapterhouse och Fatima Mansions ocksa annars blir det inget Perrong 23') och det ar inte fullt sa gott.

     
  • At september 14, 2006 5:47 em, Anonymous Anonym said…

    Enda gångerna jag VERKLIGEN håller med dig Jochen är när du deklarerar diverse shoegazebands monumentala storhet. Fint så!
    /Egefur

     
  • At september 15, 2006 12:17 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    Kom igen nu, Pontus. The past is the new future. Inte ska du väl klumpa ihop Ride med sån dussinindie.

    Berätta om Perrong 23. (en hommage till Richard 23?)

     
  • At september 15, 2006 1:35 em, Anonymous Anonym said…

    Det har du ju helt ratt i, men far anda lite rysningar av att bli paminnd om tidig 90talsindie och vilken dalig hallning folk hade da. Perrong 23 ar/var Hassleholms svar pa Smalands (fast med folkolsforsaljning).

     
  • At september 15, 2006 2:34 em, Anonymous Anonym said…

    blev så upphetsad i was writing blind..menade så klart DRIVE BLIND från chelsea girl ep! Bästa debut ep någonsin!

     
  • At september 15, 2006 3:00 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Nja, det är nog ändå "Slowdive EP".

     
  • At september 15, 2006 7:31 em, Anonymous Anonym said…

    vi får snart fixa en bästa debut-ep kväll snart.

     
  • At september 15, 2006 7:33 em, Anonymous Anonym said…

    snart

     
  • At september 16, 2006 5:16 em, Anonymous Anonym said…

    Inte mycket som har hänt sen du gick i gymnasiet, du gör fortfarande dina listor, 13 år senare.

     
  • At september 16, 2006 5:49 em, Blogger Joakim Sandström said…

    "Inte mycket som har hänt sen du gick i gymnasiet?"

    Jaså? Vad vet du om det?

     
  • At september 18, 2006 3:41 em, Blogger nahoJ said…

    Ride... sweet :) De kommer alltid tillhöra den skara band som skulle kunna kallas något i stil med 'de viktigaste banden för mig och mitt liv'. Ride var en gång i tiden störst av alla! (bortsett från depeche mode) Och Today forever tillhör oneligen ett av deras framsta verk. Deras spelning i Köpenhamn (våren?) 1992 står sig ännu idag som en av de bästa spelningar jag upplevt. Jisses, det är mycket känslor som sätts i gungning när detta band kommer på tal. Men det gick snabbt utför, när året 1992 övergick i 1993 var det egentligen över. Varken Ride eller någon av medlemmarna har gjort något direkt minnesvärt sen dess. Och jag vill tilläga att det är sällan deras fanstastiska (men väldigt tidsplacerade) indie ljuder ut i mitt hem år 2006. När det händer, så är det främst i samband med ivrig ölkonsumtion med folk över 30.

    En mycket Spontan lista över deras främsta låtar skulle i orankad ordning kunna se ut något i stil med:

    Mouse Trap, Polar bear, Close My Eyes, ox4, Drive Blind, Dreams Burn Down, unfamiliar, Leave Them All Behind, Sennen.

     
  • At september 18, 2006 3:46 em, Blogger nahoJ said…

    Kolla gärna in vår hemsida
    23seconds.org Vår första s.k. Netlabel release med Dynamo 414 finns att hämta gratis. Skön hip hop från Majorna :)

     
  • At september 19, 2006 9:58 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Som identitetsbyggare är Ride kanske rent av nummer ett. Jag tycker att det är synd om det är så att bara vi runt de 30 tar fram Ride-skivorna, för de rymmer så mycket egensinnig och spännande musik, egentligen allt annat än bakåtsträvande. Jag lyssnar ofta på dem. Jag gillar tom "Carnival of light". Det är ett album fyllt med väldigt fina låtar. Jag sätter den bredvid Arab Straps "Elephant shoe" som världens bästa besvikelse.

     
  • At september 19, 2006 11:01 em, Blogger Tatti said…

    Håller helt klart om Ride, och även om Elephant Shoe. Jag älskar den också även om jag tjatar om Philophobia. Vill minnas att när den släpptes så sa de att haft Seventeen Seconds som inspiration till ljudbilden (känns som att jag sagt det här förut).

    Snygg timing av syrran att åka till Thailand idag. Hon flög från London för en stund sen.

     
  • At oktober 05, 2006 10:32 fm, Blogger Joakim Sandström said…

    http://www.ipetitions.com/petition/reformride/

     

Skicka en kommentar

<< Home