slowdivejocke

lördag, augusti 06, 2005

En kväll på Trädgården


Nu är det dagen efter och jag sitter och lyssnar på en underbar skiva av Julee Cruise och minns gårdagen. Markus och jag spelade skivor på stans bästa klubb, Patsy på Trädgården igår. Det var en underbar kväll. Jag roade mig med att skriva ner vilka låtar vi spelade. Det må vara hänt att jag glömde plita ner någon låt, men i stort sett ska listan som följer vara korrekt.

Daft Punk: Veridis Quo
Markus hatar Daft Punk, och han tycker att det här är deras enda bra låt. Jag tycker de har gjort en hel radda grymma hits, och "Veridis Quo" är en perfekt inledningslåt.
Savage: A Love Again
The king of italo-depp i en av sina starkaste låtar.
Radio Dept: Hide Away
Jag trodde jag kunde radioskulden på mina fem fingrar, men här bjuder Mutte på något nytt från dem (eller är det jag som glömmer bort mig helt nu?)
Slowdive: In Mind
Ett mästerverk från 5 EP. Klart Slowdivejocke måste spela lite Slowdive!
13 and God: Men of Stations
Muttes val, nytt för mig.
The Orb: Little Fluffy Clouds
"What were the skies like when you were young". Det har ju varit en Orbsommar.
Ulrich Schnauss: Clearer Closer
Fin låt, passade bra precis innan Love Ninjas gick på scen. Lakr is in the house! Four Tet-ph också.
OMD: Maid of Orleans
Jag känner folk (Söderlund) som hatar "Architecture & Morality", själv tycker jag att det är en av de 30 bästa skivor som gjorts, och det här är nog den bästa låten från den skivan. I ögonvrån ser jag Stefan, Johan Jacobsson och iCRIP (utan Manics-tröja) glida in på stället.
Jazz Butcher: Girls Say Yes
Världens bästa tråkindielåt!
Built to Spill: Else
Deras bästa låt, lofi-folket nickar gillande.
Soltero: The Priest
Nytt för mig.
Antena: Noelle a Hawaii
Så att Volupté-falangen ska hålla sig lugn. Tyvärr hann vi bara spela halva låten innan ta in-hatarna i Dorotea äntrar scenen. De avslutar med en grym låt som jag inte hört tidigare.
Television Personalities: Posing at the Roundhouse
"Hädanefter vill jag att ni kallar mig för Television Personalities-Mutte", som han sa en gång, den gode Markus. Spännande val. Benno-Per kommer fram och ger ett berusat intryck. Vilket energiknippe!
Faust: The Sad Skinhead
Coolaste låttiteln ever. Bra band, bra låt.
Throbbing Gristle: Hot On the Heels of Love
Deras bästa låt, ett litet sexigt mästerstycke.
Depeche Mode: Ice Machine
Vilken otroligt jävla bra låt, finns det något band i världen som gjort fler fantastiska hits? Svaret är nej eller The Cure. En snubbe kommer fram och tackar oss för att vi spelar den.
Future Bible Heroes: Good Thing I Don´t Have Any Feelings
Så otroligt mycket Mutte över det här!
Hypo: (låt nr 5 från förra skivan)
Det här minns jag som bra. Har bara hört Hypo på fyllen, får sätta mig ner och lyssna ordentligt någon gång.
The Orb: Perpetual Dawn
Singelversionen med sång. Jag saknar ord.
Sensitive: Driving
Tidig italo, som brukar gå för 3000 spänn på ebay. Stenhårt och syntigt, right up my alley.
Gentle Touch: Fascination
Band från Kalmar som består av de vackra hunkarna Gustav och Micke. Det här tyckte Arek var så bra att han går fram till Gustav med papper och penna.
Simpatico: School Life
Åh, det underbara trumintrot! Annlouise anländer i ensam majestät.
Junior Boys: Birthday
Ja, vi älskar alla Junior Boys. Alla utom Mutte.
Grauzone: Ich Lieb Sie
Bästa deutsche neue welle-låten någonsin. Jonte Fredriksson får en tår i ögat.
Harry: (kommer inte ihåg vad låten heter)
Brasiliansk new wave. Tyvärr är jag tvungen att gå på toaletten. Får ett samtal från Double Dan-Dan som är på konsert låter det som.
Adolphson Falk: Kroppens Automatik
Hela 2005 har varit en enda lång upprätelse av Adolphson Falks två första album.
The Cure: A Forest
Mixed Up-versionen. Jag älskar Mixed Up-skivan, den är sjukt underskattad. Två häftiga snubbar kommer fram och vill att vi spelar mer manlig musik. Det blir nog svårt, säger jag och sneglar ner mot min Dead Or Alive-tröja.
Indochine: Leila
Twig-Mattias och en från The Legends kommer fram och hyllar låtvalet. Indochines 3 första skivor är tunga hörnpelare i mitt liv.
Juri Hulkonen: LO Fiction
Soft låt.
My Favorite: Badge
Nu stuffar folk för fullt till världens 3:e bästa popband.
My Favorite: Homeless Club Kids Remix by Alexander Pearls
…så vi fortsätter med tidernas bästa remix.
Apollo: In My Dreams
Jag finner mig själv på dansgolvet, skrikandes "Lars Jämtelid!". Total trance-eufori. I vimlet skådar jag Stefan, Hannorna, Abel Ferraras room-mate Robert, m.fl m.fl.
Pet Shop Boys: Girls and Boys
Nu inleder vi vårt bombardemang med låtar av världens bästa popband. Börjar bli lite oroliga för att ölbiljetterna inte ska räcka, så vi skickar Karin att köpa fler. Vilken service, vilket värdigt bemötande av klubbvärdinnorna! Det är en ynnest att spela på en klubb av denna dignitet.
Saint Etienne: You´re In A Bad Way
Världens näst bästa popband.
New Order: Ceremony
Världens bästa debutsingel.
Skywave: Over and Over
Skywave är årets upptäckt. Amerikansk shoegaze. Flera personer kommer fram och frågar vad det är vi spelar. Niclas är uppe och dansar.
Kraftwerk: Elektro Kardiogramm
Liveversionen. Basen!
Stina Nordenstam: Parliament Square (The Knife Remix)
Genialisk remix.
Dead Or Alive: My Heart Goes Bang
Need I say I love this?
Saint Etienne: Sylvie remix by Trouser Enthusiasts
Euro-eufori! Mitt inne i en sanslös hitparad. Crowd goes wild. Johan Sundberg är all smiles.
Allie sitter och konverserar med Tomas och Kalmars största indielegend Nico, till min glädje. Garanterat intressanta samtal.
Stereo Total: Exakt Neutral
Muttes gift to Allie.
Embassy: Flipside of a Memory
Obligatorisk. Legends-mannen kommer fram och skriver "Indochine" i mitt kollegieblock.
Franke: Ställs mot dig
Jag påminns om vilket förträffligt band Franke är. Vart tog de vägen?
Boo Radleys: Does This Hurt?
En av mina allra käresta indiehits.
Ride: OX4
Muttes Ride-låt. Ett av världens bästa band i en av sina bästa låtar.
Radio Dept: Pulling Our Weight
Se ovan.
Pet Shop Boys: Flamboyant
Deras bästa singel sedan "Can you forgive her?".
Fancy: Bolero
Sveriges viktigaste kulturpersonlighet Fredrik Kullman fixade ihop min italo-cd just in time. Så nu fick ni avnjuta 80-talets kanske allra bästa singel i sällskap med en massa fina människor!
Tender Trap: Face of 73
Indiekungen Mutte is at it.
6ths: I´m Falling Out Of Love With You
Se ovan.
Kylie: I Believe In You
Förra årets bästa singel låter fortfarande bortom sans och förnuft. Perfekt.
Pet Shop Boys: A Red Letter Day
Så ofattbart obegripligt att den inte blev en världshit. Europartiet på slutet sends shivers up and down my spine. Nu spelar vi nästan FÖR bra musik.
Johnny Boy: You Are the Generation That Bought More Shoes and You Get What You Deserve
Den enda låt som exakt alla i hela världen älskar.
Orange Juice: Falling & Laughing
Stefan Z. andas ut.
Marc Almond: Jacky
Min favoritsångare of all time.
Savage: I´m Losing You
Här är han igen med den sorgligaste av alla italohits.
Cut Copy: A Dream (tror jag den heter)
Briljant uppdatering av FR Davids "Words"
Relaxed Muscle: Billy Jack
Mes-Dan.
Depeche Mode: Photographic
Jag tror det är här jag tappar omdömet och sliter av mig tröjan.
Out Hud: It´s For You
Årets singel.
Blümchen: Heut Ist Mein Tag
Karins önskning. Livsglädje.
My Bloody Valentine: You Made Me Realize
Genialisk uppföljning från Muttes sida.
OMD: Electricity
Måste alltid spelas. Jag ger bort en ölbiljett till Abel Ferrara.
Alice Deejay: Will I Ever
Boy, I love this tune!
House Of Love: Shine On
Ständigt underskattat band.
Pet Shop Boys: How I Learned To Hate Rock´N´Roll
Gammal Trädgårdsfavorit.
Pavement: Elevate Me Later
Jacobsson ser glad ut.
My Favorite: Le Monster
Per har gått hem och missar allt kul.
The Fall: That Man
Jag tänker på Björn Lundqvist.
New Order: Dreams Never End
Pure perfection.
I-F: Space Invaders Are Smoking Grass
Den här gamla electrodängan lyckas alltid smyga sig in i dj-set där jag är inblandad.
Ken Laszlo: Tonight
Gotta love the Ken! Nånstans här är jag säker på att vi spelade Dead Or Alives "Brand New Lover", men den står inte med i mina papper.
Pet Shop Boys: Miracles
Bombardemanget fortsätter. Hur är det möjligt att skriva sådana här låtar när man är 50 år gammal?
Stockholm Monsters: Happy Ever After
Ett band som borde blivit större än Beatles.
CC Catch: Cause You Are Young
Kvällens modigaste låtval. Den tas emot väl. Undrar om inte Jimmy och Marie är framme och fotar och presenterar Alela, men det var kanske tidigare under kvällen?
Dinosaur Jr: Little Fury Things
Deras bästa låt. Ska bli kul att se dem på tisdag.
Nästa låt kan jag inte uttyda, inte en aning om vad jag har skrivit.
Differnet: Searching For Mr. Right

Från senaste mästerverket. Jag snackar med livebasisten och utnämner honom till världens bästa basist, jämte Simon Gallup.
Miko Mission: How Old Are You?
Nu skuttar Emma och de andra Kalmartjejerna för fullt.
The Cure: Inbetween Days
Lite fantasilöst val, men likväl en av världens bästa låtar. Mattias är glad. Häpnadsväckande med bara två Cure-låtar på en kväll.
Pet Shop Boys: We´re the Pet Shop Boys
Världens bästa b-sida?
Saint Etienne: Join Our Club
Vi sa innan att vi bygger upp vårt set runt Pet Shop Boys och Saint Etienne, och det gjorde vi…
Marc Almond: My Hand Over My Heart
Hannas önskelåt. Så bra att man gråter.
My Favorite: Burning Heart
Ganska många My Favorite-låtar va?
Pet Shop Boys: That´s My Impression
Kvällens sjunde och sista PSB-låt.
Scotch: Disco Band
Misstas ibland för kitsch, för mig är det stor popmagi.
OMD: Enola Gay
En av de 10 bästa låtar som gjorts.
Nästa låt: oläsligt
Det ser ut som om jag har skrivit Tear Garden, men så djärva kan vi väl ändå inte varit?
Wedding Present: No
Adrenalinkick.
New Order: 1963
Jag ångrar mig: detta är världens bästa b-sida någonsin.
Jennifer Rush: The Power of Love
Det var bestämt på förhand att vi skulle avsluta med denna Haneke-hyllning. Vilken oerhörd låt. Jag tar Mutte i min famn efter en i vårt tycke väldigt lyckad kväll. Jag hoppas att ni också hade kul.

14 Comments:

  • At augusti 07, 2005 1:12 fm, Anonymous Anonym said…

    Jag saknar beskrivningen "Här åker t-shirten av och jag rockar i bar överkropp".

     
  • At augusti 07, 2005 7:46 fm, Anonymous Anonym said…

    Radioskulden?:) Dept inte DEBT:)...
    nej....
    det verkar som en fantastiskt
    kväll, är differnets låt cover på young marble giants?....
    Jag hoppas du spelade Tear Garden....vore kul ...som när jag spelade Whitehouse på indie-popklubb-....

     
  • At augusti 07, 2005 1:21 em, Blogger Joakim Sandström said…

    dept inte debt: bra att du redde ut det Antonio...

    jo, det är mkt riktigt en ymg-cover differnet kör på nya skivan. Trodde du var nere med den? Om inte så kommer du bli det när du hör den.

     
  • At augusti 07, 2005 5:22 em, Anonymous Anonym said…

    Fan Mutte gillar varken Daft Punk eller Junior Boys? Det är som han säger Stockholm och Göteborg har skilt vår smak åt rejält. Vad gäller My Favorite så får jag väl ge dem en chans, har en så länge bara känt förakt för dem, kan bero på att hela Göteborgs Indie-elit tjatar om dem.

    Hypo är ett geni.

     
  • At augusti 07, 2005 8:14 em, Blogger Henrik Lundström said…

    Å, man borde verkligen ha varit där. Jag MÅSTE flytta till Sthlm. Ge mig jobb, någon!

     
  • At augusti 10, 2005 10:53 fm, Anonymous Anonym said…

    OMG så mycket bra musik

     
  • At augusti 10, 2005 10:59 fm, Anonymous Anonym said…

    Och jaa, "I'm losing you" (eller "I'm loosing you" som det står på singeln, haha) är världens sorgligaste italolåt. Inte helt olik "Always on my mind" som ju PSB gav lite upprättelse som år som Savage-singeln kom. Jag undrar om han sneglat på den. Jag tror det.

     
  • At augusti 10, 2005 11:06 em, Anonymous Anonym said…

    Chicks and their chick music

     
  • At augusti 13, 2005 1:41 em, Anonymous Anonym said…

    Tack för en helt galet bra spelning! Det var en superkväll. Ni var fantastiska. (dessutom publikrekord! Ca 1550 pers! OMG.)

     
  • At augusti 13, 2005 3:44 em, Anonymous Anonym said…

    Det var fint, fint!

     
  • At augusti 13, 2005 4:18 em, Blogger Joakim Sandström said…

    Tack för alla kind words! Får undersöka sambandet Loosing you-always on my my mind närmare tror jag bestämt!

     
  • At augusti 14, 2005 10:32 em, Anonymous Anonym said…

    Det var en fantastisk kväll på fantastiska Trädgården. Dock var jag o ena halvan av denna publikrekords dj-duo med om en antifantastisk skivspelar kväll igår på....vill nog inte ens nämna var vi var.

    Genom rutten publik, jag har nog aldrig varit så otrevlig mot folk på så kort tid, iaf inte senaste veckan....

    Dock hade vi en triumf artad avslutning för ett fullkomligt tomt dansgolv, då vi lät Lasse Holm följas upp med en Swans hit. M. Gira lär ju vaknat svettig med en enda bild i huvudet - Lasse Holm med kaninmask.

    Let us never speak of it again.

     
  • At augusti 16, 2005 4:56 em, Anonymous Anonym said…

    låtenmed Harry heter you have gone wrong och låten med ulrich schnauss heter clear day och inte clearer closer! jag blandade ihop den med en air formation-låt som heter så...

     
  • At augusti 16, 2005 5:00 em, Anonymous Anonym said…

    låten med harry heter you have gone wrong.
    låten med ulrich schnauss heter clear day och inget annat.
    låten med hypo heter ddash babass.

    sådärja...

     

Skicka en kommentar

<< Home