slowdivejocke

tisdag, juni 07, 2005

Enos dagbok

Jag läser lite i Brian Enos dagbok A Year With Swollen Appendices, och det är väldigt inspirerande. Insprängt mellan hans beskrivningar av sina dagar med producentjobb åt U2, Bowie och James, välgörenhetsevenemang, brevkorrespondens, utställningsprojekt, etc, listar han också idéer som ska/borde genomföras. Idag på morgonen fastnade jag för denna rad: ”Make a critical study of my own work to date – as if it´s someone else´s”. Please do, Brian!

Det känns ibland som att det bara hinner gå några veckor mellan nya upptäckter av Enorelaterad musik. För ett tag sedan hittade jag Michael Brooks fina Hybrid, en för mig dittills helt okänd skiva. Jag köpte även The Shutov Assembly, som jag trodde skulle vara ett mellanverk, men som redan blivit soundtrack till nattsömnen. Min poäng är att Enos enorma produktion förtjänar, nej kräver, en ordentlig genomgång. Det finns säkert ett flertal sådana redan, men jag har svårt att se att någon skulle göra det bättre än Eno själv. Det är få andra artister jag skulle vilja se värdera sina egna verk i en lång analytisk studie, men Eno har verktygen och självinsikten som krävs för att det skulle bli relevant läsning. Det är stor underhållning att läsa om hans intryck av Bowies nästan komiskt överlastade Outside, vilken Eno producerar och skildrar arbetet med i dagboken. Han lyfter fram både låtarnas förtjänster och brister på ett sätt som bara en som är med i skapandeprocessen kan göra. Väldigt konkret och observant. Jag är övertygad om att han skulle kunna ikläda sig rollen som kritiker från utsidan, utan att låta vetskapen om det som försiggått på insidan färga den kritiska analysen.

En annan sak som fascinerar mig med Eno är att han tycks ha så klara visioner om vilka avsikter hans musik har, och då menar jag inte på ett praktiskt-politiskt plan (typ störta regeringen, reclaim the streets), utan på ett rent ljudmässigt plan. Han vet exakt vad det är han söker, och det hindrar inte att improvisation är ett av sätten att ta sig till slutmålet. I dagarna släpps hans första vokala album på evigheter, Another Day On Earth, och förhandsrapporterna talar om ett genomarbetat och spännande album. Jag tror det kan bli riktigt bra.

9 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home