slowdivejocke

torsdag, januari 27, 2005

Christians mail

Jag har en kompis som heter Christian. Han jobbar på ett företag någonstans i vårt avlånga land. Christian är en mycket fascinerande människa som också sitter och skriver obegripliga romaner på sin fritid. Han hatar sin chef som själve den, och flertalet av arbetskamraterna är nazister. Givetvis skyr han sitt förvärv som pesten. En gång berättade Christian att han hade snott alla Hajen-filmerna på en butik i obygden. Det tyckte jag var sjukt roligt. Thou shalt not steal, visst, men att sno fyra Hajen-filmer tycker jag är snudd på genialiskt.

Min vän har väldigt besynnerlig musiksmak; han gillar hammondorglar och engelsk proggrock. Tidiga Chicago vurmar han för, och Whitesnake och Elvis. Blood, sweat and tears är ett annat band jag har för mig han gillar. Vi har väldigt olika smak när det gäller musik, för att uttrycka det milt, men vårt förhållningssätt är liknande. Hans andra stora intresse är historia, något han kan oerhört mycket om. Han är förmodligen den enda person som har läst B-kursen i historia innan A-kursen. Det tog en hel termin innan någon märkte det. Hans C-uppsats minns jag med glädje; den var nerlusad med uttryck som "mota kapitalist-Olle i grind", något som inte föll i god jord i den akademiska ankdammen. Men jag tycker att Christian skulle ersätta Dick Harrison i "På spåret", jävlar vad kul vi skulle ha då. En man som har hotat med att bita av naglarna på folk är kanske inte tv-mässig i och för sig. Ett annat minne jag har är när vi tittade på "Dante´s peak" tillsammans med några andra vänner. Christian förde en dialog med personerna i filmen, och skrev om replikerna vilket resulterade i att jag skrattade mig igenom hela filmen. Nu får jag ofta mail från honom, och jag har kopierat upp ett jag fick igår av honom här nedan. Han kallar mailet "Vargtimmen", och jag har fått hans tillåtelse att publicera det här. Jag tyckte att det var fantastiskt roligt.

"Hej igen du. Ja, det var lite upprört förut. Jag ber om ursäkt för detta grava utbrott och bugar mej tusen gånger för er, me good lad. Du har väl rätt kanske, men så lätt är det inte. Men det är klart att kommer man över Faces-boxen kanske man blir lite upprymd. Jag hatar henne inte, tycker inte illa om henne. Dock skall jag undvika detta ämne i framtiden. Klostret skola bliva min boning, Gud min följeslagare. På torget i Verona skall jag predika ur Matteus-evangeliet. Bla bla bla.

Försökte tidigare uppfinna ljuset men misslyckades kapitalt i ett moln av os och djävulsdyrkan. Jag haver båd' själ och ära platt försålt. Nej då. Man tar nya tag. Engagerar sig i kricket och sodomi. Inget kunde väl vara enklare än att staka sig igenom Nestorskrönikan i påskatider och förskrämd väcka Ivan den Förskräcklige till liv. "Gif mig den hammer'n, spijka siter snett". Med ett spann av rabieshundar styr jag kosan mot Polstjärnan. Viljen I följen? Har dom inte jävligt mycket fornborgar på Öland? Det är nå'n bakom mej... Snart bliver pendeln mitt hem, åtminstone för en timme. Styvt. Äter du inte upp får jag ta i med hårdhandskarna. Fader Bellow bor på vinden. "In his jug dwells the spirits of old". ( Girn Bass, "In me hour of deeds" 1899. ) Ser du mycket på din fot? Nadir. -I am not a number, I am a free man! "Fear not, gentle knight, for I have not yet lost my wits". ( Ewan Braight, "Calvary Cross" 1912 ) Vi hörs, min vän."

Christian

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home